De kloten van de Centaur

IMG_0021

Uitgeteld plof ik neer op de marmeren trap rechtsachter in de Loggia dei Lanzi. Ik heb zojuist de 414 treden van de klokkentoren van de dom van Florence beklommen en realiseer me dat een sportloos leven zijn tol eist. Bijkomen dus op het drukste pleintje van Florence met uitzicht op de replica van David. Daar zijn net twee hilarische beelden neergezet van Jan Fabre: de onnavolgbare man die de wolken opmeet en de kruistocht van de ridder op een gigantische schildpad, op zoek naar Utopia. Op zich al reden genoeg om een reisje te maken naar de stad die de Renaissance heeft uitgevonden. De beelden staan er tijdelijk, dus haast je!

Uitpuffen. Even de ogen sluiten. Als ik ze weer open kijk ik recht in de reet van een Centaur. Ik knipper met mijn ogen. Ongeloof. Niets is aan de verbeelding overgelaten bij dit beeldhouwwerk van Giambologna. De staart staat fier omhoog en daardoor heb ik pontificaal uitzicht op de anus van het manbeest, die in doodstrijd is verwikkeld met Hercules. Onder aan het lijf bungelen twee gigantische kloten. De achterkant van het beeld is met evenveel zorg gehouwen als de voorkant.

Dit is de Renaissance ten voeten uit. Na de donkere middeleeuwen mag de werkelijkheid weer getoond worden. Mensen zijn mensen en dieren zijn dieren. Kloten zijn kloten en daarmee basta. Nog even in het midden gelaten in hoeverre een Centaur zich tot de werkelijkheid verhoudt, maar als ie bestaat, dan draagt ie geen vijgenblad. Het is een ander gezicht dan het zielige piemeltje van David. Het is wat het is: een beeld met kloten.

Realisatie

ohno

 

In deze tijd moet je op een lijstje staan. Op radio, internet en tv worden experts geïntroduceerd die behoren tot de top vijf van dit of dat en een sollicitatie is afgelopen als je niet ge-shortlisted bent. Soms is de vermelding op een lijstje niet genoeg en moet je de nummer één positie bekleden, maar je hebt definitief afgedaan als je naam niet vermeld wordt.

Vroeger waren er natuurlijk ook uitnodigingenlijsten en moest je tot een kring behoren om toegelaten te worden, maar het besef van in- en uitsluiting heeft tegenwoordig een hoge vlucht genomen. Internet is daar debet aan. Het private leven is veel publieker geworden en met twee klikken op de computer weet je wie iemand is. En op welke lijstjes hij staat, want ook die zijn in toenemende mate openbaar.

Het schilderij Realisatie zet de tijd stil bij dit besef. Een man grijpt wanhopig naar zijn hoofd, nadat hij de lijst heeft gezien. Oh no! I am not on the list!

Creativiteit

Creativiteit

Het is lastig; elke week een nieuw schilderij bedenken en ontwerpen. Wat moet er nu weer op het doek? Wat is het verhaal dat ik wil vertellen en waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Sommige kunstenaars hebben daar geen moeite mee. Ze zitten voor een leeg doek en aan het einde van de dag heeft zich daar een verhaal op vastgezet, dat de volgende dag aan een nieuwe episode begint. Het verhaal verandert elke dag, maar bouwt wel voort op de onderlagen. Het is een zoekend proces, dat ophoudt als de kunstenaar er een einde in ziet. Dan begint de ontdekkingstocht van voren af aan, op een nieuw doek. Ik ben wel jaloers op de mensen die zo te werk gaan.

 

Zelf ben ik begiftigd met een beperkt reservoir aan creativiteit. Ik moet dat inzetten in tijd en op een manier, waarbij ik het maximale effect sorteer. Daarom stop ik mijn werk in series en maak er een project van. Ik bedenk wat ik wil gaan doen en waarom, zoek materiaal op internet en in boeken en krabbel schetsboeken vol om te kijken waar mijn ontdekkingstocht naartoe gaat. Vervolgens begint mijn reis op doek. En dan, na maanden en twintig schilderijen verder, weet ik waar ik uitgekomen ben. Creativiteit is daarbij het startknopje van mijn kunstenaarsvehikel, maar de motor is vooral het ambacht. Ik heb ook een Tom-Tom – mijn schetsboeken – maar vaak zet ik die halverwege uit. Zo blijft het wel spannend om te zien waar mijn reis gaat eindigen, maar minder avontuurlijk dan de kunstenaar die gewoon een eind gaat rijden.

De Oogopslag is mijn volgende project. Ik ben benieuwd wat al die ogen mij gaan brengen.